

Quartet de corda
Quartet Vivancos
Jordi Prim, violí
Alexis Garita, violí
Estela Megías, viola
Quim Tejedor, Violoncel
L'alhambrisme en l'àmbit musical s'originà durant el segle XIX a partir de l'interès de diversos compositors per restaurar les músiques arrelades al cançoner popular vinculades estretament al caràcter representatiu de les cultures orientals i medievals de l'Alhambra. Aquesta capacitat evocadora de l'Alhambra va ser el motor de moltes composicions d'autors com Saldoni, Arrieta, Albéniz o Joaquim Cassadó. En aquest concert tindrem dues mostres d'obres de caràcter alhambrista com són el Prelude d'Espagne d'Albéniz i el quartet El alcázar de la perlas de Cassadó, obra inspirada en la peça teatral del mateix nom que va escriure Francisco Villaespesa el 1911, en què s’evoquen els moments d'esplendor de la civilització àrab a Granada.
L'exotisme de cultures llunyanes ha estat sovint font d'inspiració dels nostres compositors; mentre que Cassadó i Albéniz assimilaven les cultures orientals, unes dècades després Xavier Montsalvatge iniciava la seva etapa antillana amb els Tres divertimentos i les cèlebres Canciones negras. Durant aquest període també va compondre el Cuarteto indiano, obra que destaca per l'assemblatge de diversos recursos estilístics que coexisteixen de forma original: els ritmes de les Antilles, les influències del jazz i la música francesa conviuen amb espontaneïtat en un quartet que enlluerna per un perfil idiomàtic fort, coherent en la seva diversitat i molt reconeixible.